Formandens beretning 2023

Det seneste år kommer til at gå over i politisk danmarkshistorie.

2022 blev et år, der var præget af krig, utryghed og en krisebevidsthed, vi ikke har set lige siden starten af corona-pandemien for et par år siden.

Krigen viste endnu engang sit grimme ansigt i Europa, da Ukraine blev invaderet af Putins Rusland. Rædslerne stod – og står – i kø, og her et år senere holder Ukraine stadig stand. Venstre har i mange år talt for døve ører om nødvendigheden af, at investere i det danske forsvar, og krigen i Ukraine var en tiltrængt påmindelse til de partier, der indtil da havde siddet på hænderne.

Historien har vist, at de danske forbehold kan være svære at afskaffe, men Venstre gik forrest. Venstres formand var her, der og alle vegne, vores frivillige stod overalt på gader og stræder, og ingen var i tvivl om, at det i høj grad var Venstres sejr, da stemmerne blev talt op på valgaftenen den 1. juni, og et overvældende flertal havde stemt ja til at afskaffe det danske forsvarsforbehold.

Der findes mange årsager til, at valgresultatet til FT valget blev som det blev, og hvis det ikke allerede var tydeligt før valgkampen, så blev det i hvert fald tydeligt i dagene efter, at ”blå blok”, som vi kender det, ikke er et reelt alternativ lige nu. Selv efter de Konservatives statsministerkandidat pegede på Venstres formand som kongelig undersøger, var der stadig andre i blokken, der ville det anderledes. Og med de forudsætninger, så kunne vi ikke stable et blåt regeringsalternativ på benene.

Bevæbnet med Venstres mandat og god borgerlig-liberal politik gik vi til forhandlinger om en bred regering, og det blev tydeligt  undervejs, at vejen til mest mulig Venstre-politik gik igennem det brede regeringssamarbejde.

Det samarbejde er nu en realitet, og der er ingen tvivl om, at vi i de kommende uger og måneder har en stor opgave i at forklare, forsvare og vise hvorfor vi er gået i regering med Socialdemokraterne og Moderaterne.

Venstres syv ministre har god mulighed for at få masser af Venstre-politik igennem, og det lange regeringsgrundlag har også mange Venstre-aftryk.

Jeg vil særligt fremhæve:

·       Vi genindfører skattestoppet – og sænker skatten markant i både top og bund.

·       Vi udvider det frie valg i velfærden, så danskerne får flere muligheder.

·       Vi gennemfører en frihedsreform i den offentlige sektor med et enormt potentiale til for alvor at forandre velfærdssamfundet til det bedre.

·       Vi nedbringer ventelisterne i sundhedsvæsenet med en ny akutplan.

·       Vi afskaffer tvangsfordelingen af gymnasieelever

·       Vi fremrykker investeringerne i Danmarks forsvar, så vi allerede i 2030 når NATO’s 2%-mål.

·       Vi øger arbejdsudbuddet markant. Ambitionen er 45.000 personer, som kan give danske virksomheder og den offentlige sektor den arbejdskraft, de har brug for.

NYT TILTAG: DEN BLÅ CAFÉ

I efteråret 2022 lancerede Venstres udviklingsudvalg sit nye initiativ til at bygge bro imellem interesserede og medlemmer af Venstre. Det hedder ”Den Blå Café”, og det er for dem, der gerne vil følge med i politik, men ikke er klar til - eller har lyst til at være medlem af et politisk parti.

Her kan man følge med i Venstres kamp for at give danskerne mere frihed og flere muligheder, og man bliver løbende inviteret med til events og webinarer. Og så får man et blik bag kulissen på vores kampagner, og kan komme tættere på vores folkevalgte og følge med, når vi arbejder for at levere ægte resultater for hele Danmark.

Så hvis du kender en, der støtter Venstre, men ikke lige nu har lyst til at være medlem, så er der plads til dem i Den Blå Café – helt gratis.

Man kan læse mere på Venstre.dk.

Det er også en platform, vi vil arbejde mere med i Blåt Øst.

ÆNDRINGER I VENSTRES LANDSORGANISATION

I forlængelse af valgresultatet har det været nødvendigt at træffe nogle svære økonomiske beslutninger, hvilket bl.a. betyder, at VLO har snævret sit fokus ind til at være tre ting: Man skal understøtte Venstres samlede organisation; Der skal kunne afvikles store begivenheder såsom Landsmøder, der gør os stolte; Og man skal kunne udvikle og eksekvere kampagner.

Det betyder, at man bl.a. har nedlagt Liberalt Overblik som medlemsblad i slutningen af 2022. I løbet af 2023 vil et nyt medlemstilbud træde i stedet for. Hør mere om det i nyhedsbrevet, når det er klar.

Venstres Landsorganisation er her dog fortsat til at hjælpe, og du kan enten finde den enkelte medarbejder på Venstre.net eller sende en mail på venstre@venstre.dk.

Nu skal vi så tilbage til Brøndby:

Vi har i årets løb afholdt 5 ordinære bestyrelsesmøder, Jeg har deltaget i 4 HB møder og 3 Blåt Øst møder.

Derudover har der været en del møder i Søllerød for kommuneforeningsformænd, for at se på en løsning om hjælp til foreningerne på Vestegnen, samt nogle kredsmøder, for specifik hjælp til Brøndbykredsen. Alle møder har været med deltagelse af Venstres Partisekretær Christian Hüttemeier, og et enkelt møde med Region Hovedstadens formand Jacob Brinck.

Der er desværre ikke kommet en løsning endnu – først kom der et folketingsvalg i vejen , og så satte det relativt dårlige valgresultat en stopper for det forventede økonomiske tilskud.

D. 1.-2. april deltog jeg i et formandsseminar på Egelund, med fokus på planlægning af valget – og d. 23. april var der kandidatsamling for folketingskandidater.

Så nærmede tiden sig for valget om forsvarsforbeholdet som var 1. juni. Vi kørte nogle kampagner, hvor vi uddelte flyers, og talte med borgerne om fordelene ved at sløjfe forbeholdene – og som bekendt lykkedes det for os, sammen med de andre ja-partier.

D. 19. august havde Ricki lejet en stand på Ishøj Kræmmermarked, hvor der blev gjort stor synlighed for Venstre. Ricki havde stor hjælp af sin  familie, og vi delte flyers, vindmøller og bolsjer ud, og fik talt med en masse borgere.

Vi har afholdt en del kampagner rundt om i kredsen. Ricki har nok talt med flere tusinde vælgere- og det har han gjort rigtig godt. Vi har husstandsomdelt i tusindvis af flyers – stor tak til alle, der har givet en hjælpende hånd. VLO har bakket fint op med kampagner og materialer – og d. 17. oktober afholdt de et stort Valg Rally med taler af vores formand Jacob Ellemann – festligt indslag ved Stand up` Lasse Rimmer, som satte godt gang i stemningen. Der var fælles buskørsel til og fra Rallyet.

D. 8. oktober måtte vi opsætte plakater. Vi mødtes tidlig morgen hos Sara, hvor vi fik kaffe og rundstykker og lidt peptalk fra Ricki. Derefter blev vi delt op i hold, og kørte ud og stillede os ved de mest attraktive pladser, klar til at hænge op kl. 12, hvor ophængningen officielt gik i gang.

D. 31. oktober gik vi med skilte ”stem på Venstre” rundt i krydset Roskildevej/Brøndbyøstervej fra tidlig morgen, og fik hilst på både cyklister og bilister.

D. 1. november var valgdagen, som sluttede med en samling på Christiansborg, hvor vi prøvede at trøste hinanden ovenpå et ret så dårligt valgresultat. Vi mistede mange gode Venstrefolk, og mange gode kandidater blev slet ikke valgt – deriblandt også vores egen Ricki.

Men vi måtte op på hesten igen, så vi pillede plakaterne ned igen d. 5. november.

Landsmødet blev afholdt i Herning d. 19.-20. november, hvor Jacob blev genvalgt som formand for Venstre.

D. 6. december holdt vi julekomsammen på SixPence, hvor vi hyggede os med god julefrokost og inden jul d. 15/12 gik Venstre så i regering med Socialdemokraterne og Moderaterne

Jeg synes vi lige her til slut, skal sende en omsorgsfuld tanke til vores formand Jacob, som for nylig har meldt sig syg med stres – forståeligt med det arbejdspres, han har udsat sig selv for.

Og hermed overgiver jeg beretningen til Generalforsamlingens behandling.

Annie Hassenkam