Referat af generalforsamling

2.      Dirigent: Jakob

3.      Formandens beretning

4.      Regnskab og budget

Regnskab og budget blev omdelt. 26 medlemmer. Kontingent 11420 kr. Valgfond fjernes fremover og lægges ind under egenkapital. 37893 tilskud kommunalt/regionalt. Omk 17.050. Overskud: 4.843,- kr.

Regnskabet blev godkendt

Budgettet blev godkendt

5.      Kontingent 2024: Foreslås uændret 399 kr.

6.      Valg af formand: Annie genvælges som formand

7.      Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer + 1 suppleant

a.      Sarah

b.      Martin

c.      Joe (suppleant)

8.      Valg af 2 revisorer og 2 suppleanter

a.      Bente og Mogens

b.      Joe og Nickolaj (suppleanter)

9.      Valg af 2 delegerede til landsmødet

a.      Sarah og Martin

10.   Valg af 1 medlem til regionsbestyrelsen

a.      Martin

11.   Evt.

Formanden: Medlem til EU udvalget, Ricki er foreslået.

Ricki: Kredsbestyrelsen, vigtigt – især frem mod et valg. EU udvalget har til formål at finde kandidaten til EP valget. Tak for indsatsen i forbindelse med valget. Ricki føler, at han fik meget stor hjælp fra gruppen. Der var mange gadeaktioner. Bente mener at skemaet over kampagner var uoverskueligt – den må Ricki skyde videre til Kredsbestyrelsen. Ricki synes, der var plads til at tale politik fordi der ikke var nogen personsager som fyldte. Overrasket over resultatet på valgdagen, vi har aldrig haft så meget eksponering, og det man oplevede på gaden var noget andet en resultatet. Virkeligheden er at vi måske står et sted nu hvor det er lidt træls, og at vi er ”i seng med fjenden”, men SVM samarbejdet var reelt set den eneste mulighed, der var ikke noget alternativ. Lige nu er det en hård kamp for landsudvalget, som har måttet skære 40% pga valgresultatet. Der er mange kendte som ikke længere er med og 2 store profiler har forladt Venstre, der har været meget at slås med for Jakob. Vi må bare kæmpe kampen og hele tiden påpege at beslutningen om regeringssamarbejdet var den rigtige. Ricki tror, at når vi begynder at se noget konkret politik med blåt aftryk bliver gennemført, så bliver det mere tydeligt at SVM var det rigtige.

Jan: Der er ikke noget reelt alternativ. Det er det bedste resultat ud af den situation, der var. Opgaven nu, er at få forklaret vælgerne det. Og så skal vi selv tro på at det kan lade sig gøre.

Ricki: Lad os bruge SVM samarbejdet i kommunalt regi også, og samarbejde.

Kurt og Jan: Vi har samarbejdet med de øvrige partier i KB siden vi blev valgt ind i 2013. Kurt: Landspolitisk har vi været vandt til mindretalsregeringer, befolkninger (og journalisterne) skal vænne sig til den nye form for regeringssamarbejde.

Jan: Det er lettere for os at forklare Venstres politik når vi ikke er en del af en blå blok.

Kurt: Vi er en rød kommune og har altid haft ”krig”. Vi bør kunne drage fordel af SVM samarbejdet til næste KV.

Jan: Fortæller om den info om Jakob Elleman-Jensen, som Jan modtog på mødet i Vejle i går. Jakob kommer ikke tilbage før han er 100% klar. Troels og Stephanie har travlt, men de klarer den. Det er aftalt at de ikke kontakter Jakob, men han kontakter dem når han er klar. Der vil komme en charmeoffensiv fra Folketinget.

Joe spørger, hvorfor man ikke tager nogle suppleanter ind i FT når en situation som den med Jakob E. opstår. Jakob forklarer at der er noget rent administrativt og økonomisk til grund for dette. Jan: Troels har siddet med i regeringsforhandlingerne og kan derfor lettest springe ind i stedet for Jakob. Det fnidder der er på Christiansborg er gået videre ud i kommunerne. De konservative er tilsyneladende ikke nemme at arbejde sammen med – heller ikke i andre kommuner. K vil have deres forslag 100% igennem, ellers vil de ikke arbejde med. Der skæres hele tiden i budgettet og bloktilskuddene bliver mindre og mindre, samtidig med at der bliver flere og flere med behov.

Beretning v/Jan Lundquist, Kommunalbestyrelsesmedlem og Gruppeformand:

Jan: Godt tilfreds med den retning, kommunen har taget i de senere år: Når økonomien er stram føres der liberal politik. Der er åbnet meget mere for samarbejde med det private i de senere år. Der er gennemført meget liberal politik selvom der kun sidder 1 medlem i KB.

En problematik, som man skal se på fremover – både kommunalt to landspolitisk – er det, at i kommunerne stjæler kompetencer fra hinanden. I Brøndby er der mange ansatte som ikke bliver ret længe, de vil hurtigt videre til andre kommuner.

Desuden info om følgende:

Rekruttering af medarbejdere på velfærdsområderne

Socialområdet bliver styrket

Kvalitetsudvikling af folkeskolerne

En samlet effektiviseringsstrategi for de kommende år og styring af anlæg

En styrket klimaindsats

Kirkebjerg

Kollegiet The Mark

Ny daginstitution på Park Alle

Ny daginstitution i Kirkebjerg.

Nye boliger på Folemarksvej

Boliger og indkøb på Park Alle.

24 Seniorboliger

Plejecenteret i Vesterled

Strandboligerne

Fremtidens Brøndby Strand

Referat af Venstre i Brøndby, generalforsamling den 28.2.22

Dagsorden til generalforsamling:

1. Valg af stemmetællere

3. Formandens beretning og drøftelse af organisationens forhold

4. Regnskab og budget

5. Fastsættelse af kontingent for 2023

6. Valg af formand

7. Valg af 1 bestyrelsesmedlem, samt 1 suppleant

8. Valg af 2 revisorer og 2 suppleanter

9. Valg af 2 delegerede til landsmødet 2022

10. Valg af 1 medlem til Regionsbestyrelsen

11. Eventuelt - herunder indlæg fra Folketingskandidat Ricki Vejsmose

1. Stemmetællere: Ricki og Flemming

2. Dirigent: Flemming. Takker for valget. GF er rettidigt varslet, der er ingen indvendinger imod dette

3. Formandens beretning: Bl.a. om KV - 34 kommuner og 2 regioner har nu en venstreperson i spidsen. Vi retter nu fokus imod FV. Det er blevet dyrere at drive virksomhed, og manglen på arbejdskraft giver udfordringer for virksomhederne, som den nuværende regering ikke tager sig af. V har foreslået et skatte- og gebyr stop, det skal ikke blive dyrere at bo eller drive virksomhed i DK. V ønsker kortere behandlingstid på arbejdstilladelser, så vi hurtigt kan få tilflyttende i gang på arbejdsmarkedet. Som en del af sundhedsreform: Flere sundhedshuse og et frit valg for de ældre. Opgør med parallelsamfund, stille krav til de mennesker, der kommer til DK. Kontrol af tilstrømningen. Arbejdspligt. Exit strategi for udsatte for socialkontrol. Tilbagerulning af integrationsydelse.

Lokalpolititisk: 3 best. Møder, 3 kandidatmøder. 4 møder i Blåt Øst samt en workshop. Ricki Vejsmose valgt som Folketingskandidat. Region Hovedstaden: Martin Gertsen + Martin Grønkjær.

Landsmøde med en veloplagt formand.

Canvasing i Brøndby.

Valgkampagnen skudt i gang den 27. oktober. Aktive hver dag indtil KV. JE deltog en morgen, han blev taget godt i mod, men der var desværre ikke så mange – sikkert grundet tidspunktet.

Brøndby mistede 1 mandat, så V er ”kun” repræsenteret ved Jan Lundquist.

Julekomsammen i december. Se hele formandens beretning på hjemmesiden.

Ricki fortæller om en app, som registrerer det, man taler med folk om, når man går rundt ved dørene og taler med folk. Den er blevet brugt op til KV af bl.a. Jan og Annie. App’en kan også udpege, hvilke områder, det bedst vil kunne betale sig at gå ud og ringe på døre i. Der tales om, at vi skal i gang noget før (end 1 måned før KV)

Annie: Vi har en udfordring med at vi er få i Venstre i Brøndby. Vi har heller ikke en VU på Vestegnen, der tales om, at vi måske kan trække på VU i København. Det må være et mål at vi får startet VU Vestegnen op igen.

Ricki: Landsorganisationen er opmærksom på udfordringen, der kigges på, hvordan de kan hjælpe.

Flemming: Det er svært at starte en VU op, når der ikke er ret mange der melder sig (måske kun 2-3 stk.)

4. Godkendelse af regnskab og budget:

Vi er 29 medlemmer.

Regnskabet gennemgås af Anne Gjøl, kasserer. Vi har skullet betale noget partistøtte retur, pga. af vi har indgivet nogle forkerte tal. Det er tilbage fra KV 17, hvor vi bl.a. havde købt flyers og plakater, hvor der var fejl i. Vi ventede på en Kreditnota m.m. Annie sammentalte alt det, vi kunne få partistøtte til, men indberettede dem i 2018, fordi det var der, vi betalte. De penge, der egentlig var anvendt til KV 17, kunne vi så ikke få partistøtte til, når de ikke er indberettet i 17, så dem har vi desværre måttet betale tilbage. Regnskabet er godkendt.

Budgettet gennemgås.

5. Fastsættelse af kontingent for 2023. Bestyrelsen anbefaler at vi fastholder det nuværende kontingent på 399 kr. Der tales frem og tilbage om muligheden for at oprette et billigere kontingent for unge, for par, for pensionister osv. Vi skal afregne til landsorganisationen, så der er en nedre grænse for kontingentet. Ricki, der er en ændring i gang, bl.a. rullende medlemskab, så man i stedet for at betale og være medlem i et helt kalenderår, kan blive medlem f.eks. i april, og så gælder kontingentet til næste år i april. Vi har brug for at få nogle unge ind. Unge kan melde sig ind i VU for 150 kr. om året. Der er ikke rigtigt stemning for at give f.eks. et billigere kontingent til unge. Vi taler i stedet om en hvervekampagne rettet imod det segment der er lidt ældre (måske 25 år og op). Ricki: Vi har tidligere haft held med hvervekampagner, der var især interesse for at få indflydelse på sådan noget som by-fortætning.

6. Valg af formand. Annie er fortsat formand.

7. Valg af bestyrelsesmedlem + suppleant. Karsten er valgt (in absentia) som bestyrelsesmedlem. Kurt vælges (også in absentia) som suppleant.

8. Valg af 2 revisorer: Bente Hartung og Anne Heldam. 1. suppleant: Mogens Hald, 2. Suppleant: Nickolaj

9. Delegerede til Landsmøde: Sara og Martin.

10. Medlem til Regionsbestyrelsen: Martin

11. Evt.

Nickolaj: Kredsen mangler en kasserer – Anne melder sig.

Tina overtager Venstre i Brøndby Lukket Gruppe, FB gruppe – taler med Lene R.

28.4.2022 19-21 møde. 19.4. fællesmøde. Landsmøde: 19.11.22